Országos könyves felmérés eredménye – két év távlatából

Tavaly már az adatokat megmutattuk nektek, most egy kicsit más megközelítésben írtunk egy összesítést a felmérés adatairól. Az olvasással kapcsolatos felmérésünket 2017. július 5-e és október 10-e között lehetett kitölteni. Az interneten keresztül 4044 válasz érkezett. Rengeteg könyvkiadó, írói csoport, blogger segített nekünk értékes válaszaival.

A legmeglepőbb az volt számunkra, hogy a felmérésünket 82%-ban nők töltötték ki. Ez azért is érdekes, mert nyomatékosította a tényt, hogy a nők vásárolnak leginkább, és erre már létezik egy külön B2W rövidítés, vagyis a busniess to woman. Egy olyan iparág, ami a nők vásárlási szokásaira épít.

Egy író ismerősöm mondta, hogy amikor ezt az eredményt meglátta, rájött: nőknek kell könyvet írnia.

Pest megyéből érkezett a legtöbb válasz, ennek oka valószínűsíthetően az, hogy a fővárosban koncentrálódik minden. Azonban az összes megyéből kaptunk válaszokat, még külhonból is (2%).

A legidősebb résztvevő 75 éves, a legfiatalabb 12 – a könyvek és az olvasás sosem fog kimenni a divatból!

A felmérésünk ténylegesen széles körben volt érdekes. A válaszadók 95% a kitöltés ideje alatt is olvasott könyvet, de csak 66%-uk olvas egyszerre több regényt. Idegen nyelven 46% olvas, a fennmaradó 54% nem olvas könyvet.

A válaszadók 28%-nak van több mint 500 könyve otthon.

A leggyakrabban este, elalvás előtt (2262), aztán amikor az ideje engedi (1780), utazás közben (1640), nyaraláskor, hétvégén és étkezés közben olvasnak könyvet. A legtöbb ember kikapcsolódás végett olvas.

Miért szeretünk olvasni?
Kikapcsolódásként, megnyugtat, növeli a fantáziámat és a szókincsemet. Kíváncsiság, és így új helyekre is eljuthatnak Szeret új történeteket megismerni. Az olvasás mint pszichológiai, mentális egészségünk “karbantartása” miatt is fontos!

Legtöbben a Moly.hu, Rukkola.hu, „Nincs időm olvasni” közösségi oldalak tagjai.

Szemüveges: 60% igen 40% nem – sokan megkérdezték tőlünk, hogy ezt miért tartottuk fontosnak. Aztán egy ismerősöm, és egy nyomdában dolgozó srác elmondta, hogy a papír miatt érdekes ez az adat. Mert ha megnézzük, a fehér lap jobban fárasztja a szemet, mint például a tojáshéj halvány szín. A komolyabb szakmai könyvek papírja fehér, a regényeké nem. Az olvasás kikapcsolódás leginkább – kivéve, mikor iskolába járunk!

Könyvekről – az emberek a 69%-a a könyv elolvasása után nézi meg a belőle készült mozifilmet, 8% előtte, 25% pedig az „egyik sem” választ adta.
80% szokott könyveket újraolvasni.

Könyves rendezvények:
43% jár könyves rendezvényekre.

Akik járnak a rendezvényekre, azok a kiadó Facebook oldaláról értesülnek, ismerősöktől, hírlevelekből, blogokról, újságokból.
Ezen a kiadók voltak leginkább meglepődve, és láthatóan többen kezdtek ezekre a kommunikációs eszközökre építeni közösségeket.

A válaszadók 40%-a barátokkal megy el a rendezvényekre, 30% egyedül, a fennmaradó pedig családdal vagy a párjával látogat ki.
A válaszadóknak fontos a hangulat, találkozhatnak bloggerekkel, írókkal, internetes barátokkal, dedikálások és végül a könyves akciók teszik érdekessé az eseményeket.

57%-uk nem jár könyves rendezvényre, mert messze van a lakhelyétől, nem érdekes számára a program, nem megfelelő a rendezvény időpontja, vagy mert nem is hallott a könyves rendezvényről.

A válaszadók 80%-a papír alapú könyvet olvas, 12%-ban ebook olvasót használnak, 3%-uk telefonon olvas, a többiek tableten számítógépen, vagy hangoskönyvet hallgatnak. Évek óta látjuk, hogy a kezdő írók is inkább először ebook formájában adják ki könyveiket, és hogy van helye a piacon ezeknek a könyveknek is.

A válaszadók 62%-a olvas újságot – havilap, női magazinok, hetilap, ismeretterjesztő, napilap, receptújság, életmód magazin, közélet és politika. Akik nem, azok úgy vélik 67%-ban, hogy egyszerűbb internetről tájékozódni, és gyorsabb; 9%-uk drágának találja az újságokat.

Könyvtárakkal kapcsolatos válaszok:

Könyvtárba a válaszadók 54%-a jár, 46% nem.

A “nemjárók” 81%-a válaszolta, hogy
– inkább megveszi azt a könyvet, ami érdekli
– nem találják azt a könyvet, amit elolvasnának,
– túl messze lakik a könyvtártól,
– drágállja a beiratkozási díjat.

Akik járnak könyvtárba, 44%-uk több mint 10 éve könyvtári tag, leginkább városi, megyei és kerületi könyvtárakba járnak, havonta egyszer, vagy éppen naponta látogatják a könyvtárakat. De 66%-uk nem jár el a könyvtárak által rendezett eseményekre.

Könyvvásárlási szokások:

Milyen gyakran szokott könyvet vásárolni?
30% havonta,
15% kéthavonta,
20% negyedévente,
12% félévente,
10% évente
13% hetente többször vásárol könyvet.

Mennyit költ könyvekre?

50% 5000ft alatt,
45% 5-10 ezer forint között,
4% 15-20 ezer között, és
1% 20 ezer forint felett költ általában könyvekre.

Leginkább könyvesboltból és internetes áruházakból, interneten keresztül a kiadóktól, könyves rendezvényeken, és antikváriumokból.

Mikor vásárolunk könyveket?

50%-uk akciós időszakban, ha anyagi helyzete megengedi, vagy ha éppen megtetszik valami,
35% ünnepi alkalom esetén vásárol,
15% előrendelés, vagy ha felkeltette egy bizonyos könyv a figyelmét,
90% vásárol már interneten keresztül könyvet.

Előnyként válaszolták, hogy kényelmes, olcsóbb mint a könyvesboltban, gyors, és jobbak az akciók.

Internetes vásárlás hátrányaként a válaszadók 54%-a jelezte, hogy drága a kiszállítási díj, és nem megfelelő időpontban érkeznek meg a csomagok, vagy sérülten érkezik, és sokan jelezték, hogy rossz könyvet kaptak már.

Töltött már le internetről illegálisan könyvet?

Ennél a kérdésnél kaptunk hideget és meleget leginkább!

A válaszadók 40%-a nem, 60%-uk igen

– nem tudta már megvenni a könyvet, nem volt pénze az adott könyvre

Mit gondolnak az illegális könyvletöltésről?

– A válaszadók 24%-a elítéli, mert nem támogatja a szerzőt

támogatják, mert túl drágák a könyvek, nehéz őket megszerezni, kényelmes.

Itt megjegyeznénk, hogy az emberek nem értik, azzal, hogy letöltik a könyveket, megkárosítják a kiadót, írót. Magyarországon nem lehet megélni pusztán könyvírásból, és ez részben az illegális letöltésnek is köszönhető. Szükséges a felvilágosítás, törvényi háttér, és a kiadók együttes fellépése, hogy ezen változtatni lehessen.

Ön melyik kiadótól szokott a leggyakrabban vásárolni?

A nagy kiadókat jelölték meg a legtöbben, de arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyire tudatos vásárlók az emberek.
Sokban befolyásolja az embereket egy könyv vásárlásánál: az író neve, a könyv címe, és a barátok véleménye.

!! Amennyiben felhasználod az adatokat cikkedben, videódban, kérjük minden esetbe jelöld meg a forrást, és jelezd felénk!!!

Kildara

2019-01-31T19:59:31+00:00

Contact Info